Дитина з особливими освітніми потребами
Правильно
Дитина з особливими освітніми потребами (ООП)
Неправильно
Особлива дитина, Інклюзивна дитина, Дитина з інклюзією, Інклюзятко
Інклюзія (англ. inclusion — включення, залучення) — процес збільшення залученості всіх громадян до активного соціального життя. І йдеться не лише про людей з інвалідністю.
Інклюзивну освіту часто сприймають виключно як навчання дітей з інвалідністю. Але це стереотип: поняття інклюзивної освіти значно ширше. Базова концепція інклюзивної освіти (ІО) — це дотримання прав усіх дітей без винятку на здобуття якісної освіти.
Кожна дитина і доросла людина унікальні та особливі по-своєму, а тому в кожного з нас є власні індивідуальні потреби: комусь потрібно приймати вітаміни, комусь ховатись від сонця через алергію або не їсти полуниці, комусь потрібна тиша для концентрації, а комусь — класична музика. Якщо ми маємо на увазі саме інклюзивну освіту, то правильно говорити саме «діти з особливими освітніми потребами». І це, до речі, єдиний випадок, коли коректно говорити «особливий». Маємо акцентувати, що дитина з особливими освітніми потребами — це людина до 18 років, що потребує додаткової підтримки в освітньому процесі. Хто це може бути:
діти з інвалідністю;
діти-біженці;
діти-мігранти;
діти, що належать до етнічних, релігійних і мовних меншин;
безпритульні діти;
діти із захворюваннями ВІЛ/СНІД;
діти-сироти,
діти з родин, що опинились у складних життєвих обставинах,
діти, позбавлені батьківського піклування ,
діти з дислексією (порушення, за якого людині важко читати), дисграфією (порушення, за якого людині складно писати) чи дискалькулією (порушення, виражене в нездатності людини до рахунку, розв’язання математичних задач);
На жаль, багато українських педагогів вживають фразу «інклюзивні діти». Це неправильно. Інклюзія — процес. Тож «інклюзивної дитини» не може бути, як і «інклюзятка».
Навіть дитина, яка на певний час випала з освітнього процесу через хворобу чи інші причини, на якийсь період теж стає дитиною з особливими освітніми потребами. Адже не встигає за навчальним матеріалом і потребує додаткового часу, щоб наздогнати однолітків.