Якісне розслідування нещасних випадків – шлях до ефективної роботи з їх профілактики

Дата: 05.08.2022 14:43
Кількість переглядів: 162

Фото без описуВідділ профілактики страхових випадків управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Київській області провів аналіз страхових випадків за показником «основна причина настання», які внесені до підсистеми NVPZ Єдиної інформаційно-аналітичної системи Фонду соціального страхування України. У порядку надання методичної допомоги надається аналітичний матеріал для ознайомлення та використання в подальшій роботі.

За даними аналізу страхових нещасних випадків (без урахування ГПЗ на COVID-19 медпрацівників), що сталися в суб’єктів господарювання Київської області впродовж 10 років за період з 1 січня по 30 червня (півріччя), основною причиною настання нещасних випадків визнано «невиконання вимог інструкцій з охорони праці» (код 25.2). Ця конкретно визначена в Класифікаторі причина із року в рік стабільно посідає перше місце. Так, у 2012 році за цією причиною у першому півріччі травмовано 18% працівників від загальній кількості потерпілих осіб; у 2013 році – 16%; у 2014 – 23%; у 2015 – 21%; у 2016 – 13%; у 2017 – 21%; у 2018 – 28%; у 2019 – 31%; у 2020 – 30%; у 2021 – 46%; у 2022 році – 23 відсотки.

Зазначена аналітика, на наш погляд, свідчить про неякісне, поверхневе розслідування (з’ясування) обставин нещасних випадків, а встановлення причин їх настання має тенденційних характер, коли члени комісій прагнуть звинувачувати в травмі самих потерпілих. Результати таких розслідувань не дають можливості якісно планувати та здійснювати ефективні заходи з профілактики страхових випадків для запобігання настанню подібних нещасних випадків, зводять нанівець саму суть розслідування, оскільки не досягається головна його ціль – встановлення об’єктивної причини (основної).

Чому такі висновки?

Основна причина це та, в результаті безпосередньої дії якої і стався нещасний випадок. Усі інші причини, які безпосередньо не викликають настання нещасного випадку, але можуть сприяти або навіть наближати момент його настання, ускладнювати наслідки, – є другорядними або супутніми причинами. Супутніми причинами, хоч вони і є важливими, не можна заміняти і затіняти основну причину.

Працівник під час виконання трудових обов’язків перебуває під впливом виробничого середовища, у якому він знаходиться, під впливом дії різного роду засобів виробництва і, відповідно, можливим впливом небезпечних та/або шкідливих виробничих факторів або факторів важкості чи напруженості трудового процесу, перебуває під зобов’язанням дотримуватись правил внутрішнього трудового розпорядку, технологічних регламентів, інструкцій тощо.

Згідно з вимогами пункту 33 Порядку розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.04.2019 № 337 (далі – Порядок № 337), комісія (спеціальна комісія) зобов’язана, зокрема: визначити відповідність умов праці та її безпеки вимогам законодавства про охорону праці; визначити обладнання, устаткування, машини, механізми, транспортні засоби, експлуатація яких призвела до настання нещасного випадку.

Таким чином, залежно від конкретної ситуації комісії з розслідування необхідно дослідити (з’ясувати):

  • технічний стан засобів виробництва (будівель і споруд, машин і механізмів, виробничого обладнання та устаткування), стан виробничого середовища в робочій зоні і на робочому місці (за результатами проведеної атестації), їх вплив на працівника, можливий причинно-наслідковий зв’язок із настанням нещасного випадку;

  • наявний (фактичний) технологічний процес, під час якого стався нещасний випадок, його відповідність або невідповідність вимогам нормативно-правових актів з охорони праці.

Основна причина настання нещасного випадку повинна встановлюватись на основі вимог нормативно-правових актів з охорони праці, експлуатаційної і технологічної документації щодо засобів виробництва, використання яких призвело до настання нещасного випадку, а також стосовно тих видів робіт і технологічних операцій, які здійснювались потерпілим працівником.

Щодо формулювання причини «невиконання вимог інструкцій з охорони праці» необхідно врахувати таке:

1. Інструкція з охорони праці є нормативно-правовим актом з охорони праці підприємства, установи, організації незалежно від форм власності та видів їх діяльності, що містить обов’язкові для дотримання працівниками вимоги з охорони праці при виконанні ними робіт певного виду або за певною професією на всіх робочих місцях, у виробничих приміщеннях, на території підприємства, будівельних майданчиках або в інших місцях, де за дорученням роботодавця чи уповноваженого ним органу виконуються ці роботи, трудові чи службові обов’язки.

2. Інструкції розробляються на основі нормативно-правових актів з охорони праці, технологічної документації підприємства з урахуванням конкретних умов виробництва та вимог безпеки, викладених в експлуатаційній та ремонтній документації підприємств-виготовлювачів устаткування, що використовується на підприємстві (п.3, п.4 розділу І Положення про розробку інструкцій з охорони праці, НПАОП 0.00-4.12-05).

3. Нормативно-правові акти з охорони праці – це правила, норми, регламенти, положення, інструкції та інші документи, обов’язкові для виконання (стаття 27 Закону України «Про охорону праці»). Сучасні нормативно-правові акти з охорони праці орієнтуються на дотримання вимог експлуатаційної та ремонтної документації.

Таким чином, інструкція з охорони праці повинна містити вимоги безпеки, що передбачені нормативно-правовими актами з охорони праці, технологічною, експлуатаційною та ремонтною документацією. Якщо інструкція з охорони праці розроблена без урахування вищезазначеного, то така інструкція є неякісною або недосконалою. У Класифікаторі причин, що призвели до настання нещасного випадку, гострого професійного захворювання (отруєння), аварії (додаток 9 Порядку № 337), міститься код причини 16 «неякісне розроблення, недосконалість інструкцій з охорони праці або їх відсутність».

Класифікатор причин не бере до уваги відсутність експлуатаційної та ремонтної документації, оскільки завод-виробник в обов’язковому порядку повинен забезпечити наявність цієї документації у споживача.

Якщо під час розслідування відсутнє посилання на нормативно-правовий акт з охорони праці, експлуатаційну або технологічну документацію, то немає і можливості оцінити якість інструкції з охорони праці, яка за визначенням стосується до нещасного випадку.

Поширена думка: навіщо витрачати час на вивчення нормативно-правових актів з охорони праці, експлуатаційної або технологічної документації, якщо під час розслідування нещасного випадку можна обмежитись відповідною інструкцію з охорони праці, є хибною, оскільки з’являється тенденція пріоритету інструкції з охорони праці над державними, галузевими і міжгалузевими нормативно-правовими актами з охорони праці, експлуатаційною або технологічною документацією.

Зазвичай інструкція з охороною праці за професією чи видом роботи не містить організаційно-технічних заходів щодо запобігання порушенням, а має лише настанови, як правильно виконувати ті чи інші кроки, та низку формулювань із заборони виконання певних небезпечних дій за виробничим (технологічним) процесом.

Отже, чим ґрунтовніше й об’єктивніше комісія (спеціальна комісія) проведе розслідування нещасного випадку і максимально точно з’ясує обставини його настання, тим менша ймовірність помилок у визначенні причин, насамперед основної, і більше гарантій правильності прийнятого рішення в заходах із попередження виробничого травматизму.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь